Galicyanie, pamiątki rabacji
Wieliczka, grób ks. Stanisława Osuchowskiego
Stanisław
Osuchowski urodził się 23 IV 1802 w Świdniku, par. Tęgoborze jako
Stanisław Szewczyk, syn rolnika. Studiował we Lwowie. Święcenia przyjął w
1828 po czym trafił na wikariat do Wieliczki. Następnie jest katechetą
gimnazjum w Bochni, a 24 III 1833 obejmuje probostwo w Bodzanowie. Rok
później przenosi się na probostwo w Bieżanowie, wsi położonej tuż przy
granicy Rzeczpospolitej Krakowskiej na drodze między Krakowem a Bochnią.
Tu zakłada kronikę parafialną, którą przestaje prowadzić po tragicznych
wydarzeniach 1846 roku. Warto w całości przytoczyć zapis, którego
dokonał 27 lutego, gdyż znakomicie oddaje w nim przeżycia osoby
niesłusznie zaatakowanej, która obawia się utraty życia.
"Czwarta
godzina rano dnia 27-go Lutego 846 - chwila dla mnie najokropniejsza. -
Co chwila oczekuję śmierci z rąk oprawców. Moi parafianie miejscowi już
nie mają dla mnie respektu. Wściekłość w nich coraz się zmaga. Naradzają
się, jak znów do reszty zrabować - a mnie jeżeli w rabunku do szczętu
przebaczą, to być może inni chłopi przyjdą i mnie życie nazad zabiorą.
Jestem w całym tego słowa znaczeniu zupełnie niewinny, a kiedy to piszę,
stoję jakby już przed sądem Boga, a gorzej jak szubienicą, bo widzę, ze
w ludzkim sercu parafianów moich już się zakorzeniła wściekłość.
Posłałem list przez umyślnego chłopa Franciszka Balcaza do Komendanta
Straży granicznej do Wieliczki, pana Janiszewskiego z prośbą, aby mnie
mógł wybawić od możliwej śmierci przez zabicie przez któryś bądź
chłopów, bądź przez nadciągnąć mogących, bądź przez parafianów
Bieżanowskich - przez danie mi jakiej straży, albo ze strony wojskowej,
albo ze strony Straży granicznej. Oczekuję jakiej pomocy z większym
żądaniem, jak dusze w otchłani niegdyś będące Chrystusa, a jestem
niewinny. Niewinnym będąc, a pomyśleć, że za godzinę mogę ulęgnąć
straszliwej śmierci, a to rzecz okropna. Nie ma pewno nic
okropniejszego. Tak mnie cała noc zeszła. Tacy to ludzie i ich serca.
Hiena a tygrys niczym są w porównaniu z rozjadłymi ludźmi, czyli
rozbestwionymi. Już więcej pisać nie mogę. Cała noc bezsenna. - Boże;
niech się stanie Twoja Święta Wola ze mną! Będę miał mszę świętą, a idąc
do niej, zdaje mi się naprzód, że mnie przy ołtarzu zabiją. To
napisałem był w czasie zmowy chłopów na mnie, widząc na co się zanosi.
Cała noc spędziłem na paleniu cygarów i na gotowaniu się na śmierć równo
ze dniem - to napisałem w owym czasie na znak, żem do niczego nie
należał, żem o niczym nie wiedział, aby przynajmniej następca mój
wiedzieć mógł, jak sobie ze mną postąpiono, nie dawszy ku temu powodu.
Słyszałem jakieś proroctwo na początku r. 1846 takie: w roku 1845 nie
chciałbym być Żydem, - w roku 1846 szlachcicem, w roku 1847 chłopem, w
roku 1848 księdzem, a w roku 1849 ani tym, ani owym. Ja bym jeszcze
dodał, że bym w latach 1852 i 1853 nie chciał być gospodynią księżą, bo
na nie okrutnie teraz polowanie - a diabli wiedzą, skąd to się bierze,
kiedy zawsze gospodynie być musiały, a teraz księża nie są gorsi od
dawnych. -". [POLOWANIE NA SZLACHTĘ I KSIĘŻY. Z kroniki parafii w
Bieżanowie. Muzeum Etnograficzne w Krakowie, Nr 388/5, za: S-W, Rok 1846
w Galicji, s. 129 - 130].
Ksiądz Osuchowski wraca do tragicznych
wydarzeń w parafii w liście z dnia 1 maja 1846 do Kurii Biskupiej w
Tarnowie. Skarży się w nim na kryzys wiary i zaufania do księży wśród
ludu, który przekonany jest o swej niewinności, gdyż mimo mordów i
grabieży władza nie ukarała winnych. Obawia się, że księża, piętnujący
grabieże mogą zostać posądzeni o współdziałanie z powstańcami, których
bunt przeciw władzy cesarskiej był przyczyna rabacji.
W 1852 ks.
Osuchowski przeniósł się na probostwo w Wieliczce. Tam rozwinął
działalność duszpasterską i społeczną, pełniąc nawet krótko urząd
burmistrza. Zmarł 19 IX 1865 po długiej i ciężkiej chorobie. Został
pochowany w Wieliczce; jego grób nadal istnieje, choć napis na pomniku
jest mocno zatarty.
czwartek, 18 lipca 2024
środa, 17 lipca 2024
Galicyanie, pamiątki rabacji
Wieliczka, grób ks. Leopolda Perischa
Leopold Andrzej Alojzy Perisch urodził się 22 XI 1807 w Krzeczowie k. Bochni. Studiował we Lwowie i Przemyślu, gdzie w 1831 przyjął święcenia. Jako wikary pracował w Nowym Sączu, Wadowicach, Nowym Wiśniczu, Podstolicach. Administrował w Skawinie i Łękawicy, gdzie w 1836 został proboszczem. W 1841 objął probostwo w Porąbce Uszewskiej. Tu zastała go rabacja. "Chłopstwo zabrało tutaj ze sobą ówczesnego plebana księdza Leopolda Perischa, brata jego Wiktora i organistę, by ich do Bochni odstawić. Księdza Perischa puściła zgraja rabusiów z Dembna przybyłych, na wstawienie się gromady Porąbki, tamci zostali odstawieni do Bochni, zkąd po dwu tygodniach razem z Płockim z Dołów zostali na wolność puszczeni" [Dembiński, Rok, s. 279]. 5 IX 1886 Perisch objął probostwo w Wieliczce, gdzie zmarł 28 VI 1878. Spoczywa w grobie razem z siostrą Anielą (zm. 1886) i bratem (?) Kasprem (1806 - 1879).
wtorek, 16 lipca 2024
Galicyanie, pamiątki rabacji
Gdów, kaplica cmentarna, grób ks. Ludwika Kusionowicza, autora opisu bitwy pod Gdowem
Ludwik
Kusionowicz urodził się 3 VIII 1816 w Czchowie. Teologię studiował w
Wiedniu, w Tarnowie przyjął święcenia kapłańskie. Od 1840 pracował jako
wikary w Podgórzu. W 1842 objął probostwo w Gdowie.
Zawdzięczamy mu
opis rzezi powstańców w Gdowie i okolicach, której był naocznym
świadkiem i sam o mało co życia nie stracił, gdy "kilku chłopów z
Kobylca parafii Łapanowskiej wpadło konno na salę plebanii Gdowskiej.
Byliby księdza plebana Ludwika Kusionowicza i wikariusza Jana Witka
zabili, jakoż już zmierzali się do nich, gdyby im właśnie parafianie nie
przyszli w pomoc". Ks. Kusionowicz zmarł 27 XII 1888 w Gdowie i został
pochowany w kaplicy ufundowanej przez Eleonorę Fihauser.
Fundatorka
kaplicy Eleonora Lanckorońska była żoną urodzonego w 1766 r. Jędrzeja
Fihausera, właściciela Falkowic, dzierżawcy Kunic. Jędrzej zmarł w 1828.
Jej dwór w Falkowicach został zrabowany, ukradziono nawet mundur
Jędrzeja. Oficjalistów i ekonoma wsadzono na wóz i odstawiono do Bochni.
Inny współwłaściciel majątku gdowskiego Henryk Fihauser, syn Anastazji,
który poślubił Eleonorę Wojnarowicz z Brzany również z zaburzeń nie
wyszedł bez szwanku. Henrykostwo z dziećmi za zgodą ks. Kusionowicza
ukrywali się przed czernią w kościele, a potem opłaciwszy chłopów
zbożem, ziemią i gotówką, zostali odstawieni do Bochni, gdzie Henryka
uwięziono. Według przekazów wybudowana na odludnym terenie kaplica
Eleonory Lanckorońskiej miała być miejscem spotkań spiskowców
krakowskich, a nawet sądzono, że prowadzą do niej tajne tunele. Eleonora
zmarła bezpotomnie w 1850 roku.
poniedziałek, 15 lipca 2024
sobota, 13 lipca 2024
Aktuality
W ciągu ostatnich trzydziestu lat liczba i czas trwania fal upałów wzrosły o pięćdziesiąt procent. Benjamin von Brackel Świat, który nadchodzi
Na górach jak wszędzie, upalnie i burzowo. Nieliczni góromaniacy wędrują uparcie, ale z narażeniem życia. A to kogoś trafi piorun, a to zasypie błotna lawina, a to użre żmija czy pogoni niedźwiedź. W dodatku jeśli mocno nie wieje, to spoconego wędrowca oblepiają chmary natrętnych muszek, co chyba jest najgorsze. Jeśli więc ktoś mimo tych nieprzyjemności wybiera się na szlak, radzę wychodzić bardzo wcześnie, tak po czwartej, gdy już świta i wracać przed południem, zanim pojawią się pierwsze burki. A najlepiej to poczekać do suchych i chłodnych miesięcy jesiennych. Dzień wtedy krótszy, ale idzie się znacznie szybciej i nie trzeba targać hektolitrów wody.
Na Kordowcach zmęczone upałem ptaki milczą, jeleniowate ukryły się w chłodnych dolinach. Nocą, gdy nieco spadnie temperatura, pojawiają się pod domem nieliczne sarny, choć tu nie pojedzą, bo łąki skoszone. Mimo że pada prawie codziennie i jest bardzo ciepło, grzybów nie ma wcale. Może dlatego, że opady są gwałtowne i krótkotrwałe, więc nie nanawilżają gleby pod ściółką. Borówek na polanach było niewiele. To dobrze, bo zbieracze w tym roku się nie pojawili i nie zostawili nowych śmieci.
Ponieważ ze względu na upały nie da się pracować fizycznie, zostawiłem sobie pod chatą kwitnącą łączkę i obserwuję motylki. Zdjęcia motylków już były, więc dziś tylko filmik z nocnych odwiedzin.
piątek, 12 lipca 2024
Galicyanie, pamiątki rabacji
Szczurowa, grób ks. Alojzego Owsińskiego
Alojzy
Owsiński urodził się w 1878. Święcenia przyjął w 1811. Był wikarym w
Wieliczce, proboszczem w Żegocinie, Królówce i Szczurowej. Zmarł w w
Szczurowej 27 XII 1860.
W listopadzie (1845) ksiądz Owsiński
pleban w Królówce, wsi o dwie mile od Bochni odległej, wybadał na
spowiedzi z jednego młodzieńca, sekret o jakimś spisku i natychmiast
Berndta (starostę) uwiadomił. Młodzian wzięty w areszt dwudziestu wydał,
wszyscy ściśle przyaresztowani zostali, szczególniej zaś Mizerski miał
być między nimi skompromitowany. Zdarzenia tego Berndt umiał użyć do
swego celu, puścił wieść między chłopami, że takich uwięził Polaków,
którzy chłopów zabijać chcieli. Lud ciemny i obałamucony, wszystkim
wieściom z urzędu pochodzącym uwierzył i wielka radość objawił, mnóstwo
chodziło codziennie ze wsi nawet dalekich przypatrywać się oknom zabitym
deskami, i wartom stojącym przy nieszczęśliwych, a że nie było gmachu
pewnego na podobne więzienie, ale z domów mieszczan powyrugowano,
obchodzili je chłopi po mieście jakoby jakie stacye, złorzecząc Polakom,
a policmajster utwierdzał ich w tym błędzie, i nienawiść do szlachty
wpajał, niemniej urzędnik cyrkularny Daniec, wierny propagator zasad
Berndta. Za każdą razą, gdy chłopi z Bochni powracali, słyszałem ich
radośne opowiadania i wdzięczność rządowi okazywaną, "gdyby nie cyrkuł,
nie jednego z nas jużby robaki jadły" mówili. [Dembiński Rok 1846, s. 51- 51 za: Dziennik Narodowy. T. 7, 1847, nr 348].
Informacja
w podpisanym przez "S***"oskarżycielskim artykule "Szczegóły rzezi
galicyjskiej" zamieszczonym w wydawanym we Francji "Dzienniku Narodowym"
i powtórzona przez Dembińskiego jest bezkrytycznie powielana w innych
źródłach, ale jest tu pewna nieścisłość. "Słownik biograficzny kapłanów
diecezji tarnowskiej" podaje, że ks. Owsiński na probostwo w Królówce
przeniósł się z Podgórza w 1827, a 20 X 1835 był już proboszczem w
Szczurowej. W 1845 proboszczem w Królówce był Jakub Wędkiewicz, który tę parafię objął 15 V 1836 i trwał w niej do śmierci 9 XI 1864.
czwartek, 11 lipca 2024
Galicyanie, pamiątki rabacji
Szczurowa, grób ks. Jana Kitrysa
Jan Kitrys urodził się 14 XI 1816 w Ropczycach. Gimnazjum ukończył w Rzeszowie, filozofię studiował we Lwowie, teologię we Lwowie i Tarnowie, gdzie w 1840 przyjął święcenia. Jako wikary pracował w Myślenicach i w tarnowskiej katedrze. 2 XI 1845 objął probostwo w Dąbrowie. Tu też był świadkiem i ofiarą rabacji. Najpierw na plebanii pojawiła się p. Kotarska z Leonem Konopką, którym udało się uciec z Brnika (link). Po zasięgnięciu rady proboszcza, Kotarska ruszyła w drogę dla ratowania uwięzionego syna, zaś przerażonego Konopkę ksiądz odprowadził do zamku, gdzie byli zgromadzeni inni panowie. Wkrótce na plebanię przybyli chłopi, by aresztować proboszcza i odstawić go do Tarnowa. Ks. Kitrysowi udało się wymigać od aresztowania i ukryć w chacie stojącej na uboczu. Kiedy mordy i rabunek w mieście ustały, zjawiła się wreszcie konnica. Pleban wyszedł z ukrycia i wraz z dzierżawcą plebańskim Rybickim pod osłona kawalerzystów udał się do Tarnowa. Tam przesiedział 3 miesiące w areszcie domowym u bernardynów, po czym niby ułaskawiony trafił na 18 miesięcy do domu poprawy w Przeworsku. Uwolniony 18 lutego 1848 został przywrócony do pracy jako wikariusz w Rychwałdzie, potem w Bochni. W 1849 objął probostwo w Przeciszowie, a 26 III 1861 został proboszczem w Szczurowej. Zmarł tamże 7 I 1901. Dzięki zapiskom ks. Kitrysa znamy dokładnie przebieg krwawych wydarzeń w Dabrowie i okolicy [Dembiński, s. 99 - 107]. Niestety, ani słowem nie wspomina w tej relacji o własnej działalności spiskowej, przyczynach tak długiego aresztowania i pozbawienia urzędu.