piątek, 28 lipca 2023

 Galicyanie, pamiątki rabacji

Janowice - pałac

W czasie rabacji pałac został zrabowany, a hrabia Felicjan Stadnicki porządnie obity.

Obecnie ta piękna budowla należy do ZAiKSu, który od wielu lat udaje remont.



 


sobota, 22 lipca 2023

 Prześwit ludzkiego życia zwęża się i zamyka jak tuleja. Ostatnia igła światła, a potem nic. Powinniśmy byli ze sobą więcej rozmawiać. 
Cormac McCarthy Pasażer



piątek, 21 lipca 2023

 Widzenia





 

czwartek, 20 lipca 2023

 Widzenia

Zaledwie miesiąc po tym, jak postanowiłem zostać pustelnikiem, pojawiły się pierwsze widzenia.


 


środa, 19 lipca 2023

Don Juan w piekle (nie o takim rapierze śnił Baudelaire)


 

wtorek, 18 lipca 2023

 Jasionów, grób ks. Feliksa Piękosia

Feliks Piekoś [Piękosz] (1808 - 1887) urodził się we Frysztaku w rodzinie mieszczańskiej. Po wyświęceniu w 1834 był wikarym w Tarnowcu i w Krośnie. Od 1842 do śmierci był proboszczem w Jasionowie, a w latach 1871 - 1876 dziekanem sanockim. Zmarł w Jasionowie i tu jest pochowany.

W gorącym roku 1846 wraz z wikarym  Wincentym Bukowskim i Kasprem Winnickim komendariuszem z Trześniowa brał bezpośredni udział w przygotowaniach do powstania. Wiadomo, że spiskowcy spotykali się u Teofila Ostaszewskiego we Wzdowie, a ks. Piękoś odczytał publicznie manifest dostarczony przez Goslara. Po aresztowaniu był wraz z księżmi Bukowskim, Winnickim i Zgrzebnym więziony we Lwowie.




poniedziałek, 17 lipca 2023

 Nozdrzec, obelisk pańszczyźniany

Do Nozdrzca, miejsca urodzenia pamiętnikarza F. K. Preka, mojego przewodnika po starożytnościach galicyjskich, trafiłem tym razem w poszukiwaniu grobu spiskowca ks. Józefa Szymczakiewicza, który zmarł tutaj w 1856 roku. Na miejscowym cmentarzu zachowało się wiele starych nagrobków z zatartymi niestety napisami, toteż nie udało mi się zlokalizować grobu księdza. Trafiłem natomiast na ciekawy obelisk wzniesiony w 1862 roku na pamiątkę zniesienia pańszczyzny w Galicji. Część zanikających inskrypcji z pomnika została odczytana i umieszczona na pobliskiej tablicy informacyjnej.
Krzyże pańszczyźniane stawiano po 1848 roku w wielu wsiach zaboru austriackiego. Zamawiano mszę, a następnie w uroczystej procesji niesiono "pańszczyznę" (najczęściej w formie ksiąg z powinnościami) i zakopywano ją pod krzyżem. Panowało przekonanie, że jeśli krzyż zostanie zniszczony, pańszczyzna wróci.